شرکت سونی
بیوگرافی
شرکت سونی پس از جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۶ در توکیو با نام توکیو توشین کوگیو(شرکت مهندسی ارتباط دور بُرد توکیو) توسط ماسارو ایبوکا و آکیو موریتا تأسیس شد. در جنگ جهانی، اقتصاد ژاپن در وضعیت پایین تری قرار داشت. آنها صرفاً از تعمیر رادیوها و تولید تعداد کمی ولت متر زندگی خود را می گذراندند. علاوه براین، هر دو آنها بسیار بلند پرواز بودند و پیش بینی می کردند در آینده محصولات جدید الکترونیکی خود را نوآوری و تولید کنند.
اولین محصول
اولین محصول آنها تحت نظارت مهندسی ارتباط دور بُرد توکیو یک دستگاه پخت اتوماتیک برنج بود.در دهه ۱۹۵۰ آنها تصمیم گرفتند تجارت خود را جهانی کنند و مجبور شدند نام تجاری خود را تغییر دهند زیرا حروف اول “TTK” قبلاً انتخاب شده بود. آنها به دلایل مارک تجاری، اسمی می خواستند که در تمام زبان ها فقط یک کلمه نباشد و در سال ۱۹۵۸ رسماً نام تجاری خود را به “شرکت سونی” تغییر دادند. اولین محصول با نام تجاری سونی یک رادیو ترانزیستور بود که در سال ۱۹۵۵ وارد بازار شد.
سونی به سرعت اولین رادیو ترانزیستور جهان و اولین تلویزیون قابل حمل در جهان را وارد بازار کرد که خیلی زود به محبوبیت برند کمک کرد.
اصول سونی
یکی از اصول سونی در مورد فعالیت های تدارکاتی، برآورده کردن انتظارات مشتریان سونی در جهان است. مشتریان انتظار دارند محصولات و خدمات سونی مرغوبیت بیشتری داشته باشند. فعالیتهای تدارکاتی سونی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. (سونی)
بنابراین ، تمرکز اصلی سونی بر رضایت مشتریان است و این اصل برای ادامه ارائه بهترین پشتیبانی ممکن به مشتریان، در ازای وفاداری آنها است.
صنعت ارتباطات دوربُرد
در ابتدا، سونی تولید و تحقیق در صنعت ارتباطات دور بُرد را آغاز کرد، اما به تدریج آنها به عرصه های دیگری همچون بازی های ویدئویی و صنعت موسیقی وارد شدند. این دو صنعت به طور قابل توجهی نمایه شرکت و میزان مشتریان آن را در سراسر جهان گسترش داده اند. امروزه شرکت سونی ۴۵۰۰ کارمند تنها در انگلستان دارد.
تأمین کنندگان
سونی قطعات و مواد زیادی را برای محصولات بی شمار خود از طیف گسترده ای از تأمین کنندگان مناطق مختلف جهان تهیه می کند. فعالیتهای تهیه جهانی سونی نیاز به روابط صاف با تامین کنندگان آن دارد و این روابط مبتنی بر همکاری متقابل و اعتماد است. از این رو سونی در چنین روابطی به تأمین کنندگان اهمیت زیادی می دهد.
اعتقاد سونی
سونی معتقد است که هم سونی و هم تأمین کنندگان آن باید همکاری خوبی داشته باشند: به منظور جلب رضایت مشتریان با ارائه محصولات بسیار جذاب و از طریق فعالیت هایی مانند حفظ محیط زیست، شهروندان شرکتی خوبی باشند. ( سونی )
فعالیت های تدارکاتی
سونی بخاطر رکود اقتصادی فعلی، می خواهد با کاهش هزینه های خرید و کاهش فعالیت های تدارکاتی زنجیره تأمین خود را کم کند. سونی خواهان کاهش ۲۰ درصدی در هزینه های خرید خود است که معادل ۵٫۳ میلیارد دلار (دلار آمریکا) تا مارس ۲۰۱۱ است.
برنامه های سونی
برنامه کاهش سونی در زنجیره تأمین خود به معنی کاهش فروشندگان از ۲٫۵۰۰ نفر به ۱٫۲۰۰ نفر در سال مالی بعدی ( آوریل ۲۰۱۰ – مارس ۲۰۱۱ ) خواهد بود.سونی در تلاش است عملکرد ضعیف شرکت را در سال ۲۰۰۸ مهار کند که در آن یک میلیارد دلار ضرر گزارش شده است.
واحدهای سونی
پیش از این هر واحد جداگانه در سونی فعالیت های خرید خود را انجام میداد، اما اکنون سونی قصد دارد تا تدارکات را متمرکز کند. متمرکز کردن خریدها ممکن است به کاهش مبالغ سربار سونی کمک کند و ممکن است یک مجموعه کوچکتر تأمین کننده هنگام خرید قدرت مذاکره خود را بالا ببرد، یاسو ناکانه اظهار داشت.
رئیس بخش تدارکات سونی ، کازوکی تاکانوز گفت: “هنوز هم فضای قابل توجهی برای بهبود در تهیه کالاهای استاندارد مانند کابل های برقی برای محصولات صوتی / تصویری و قطعات مورد استفاده در بیش از یک محصول وجود دارد. ما قصد داریم با بخش طراحی محصول خود بررسی کاملی انجام دهیم و تغییراتی از جمله کاهش تعداد قطعات مورد استفاده را ایجاد کنیم. “
محصولات
سونی محصولات موفق بسیاری داشته که به جهانی شدن این شرکت کمک کرده است. در سال ۱۹۷۹ ، سونی با معرفی “سونی واکمن” در گوش دادن به موسیقی تحول بزرگی ایجاد کرد. علاوه بر این ، در سال ۱۹۸۴ ، سونی “دیسک من” را که اولین پخش کننده سی دی قابل حمل سونی بود را منتشر کرد.
این دو محصول شروع بسیاری از محصولات موفقی بود که سونی منتشر کرده بود. در سال ۱۹۹۴ ، سونی پلی استیشن سونی را منتشر کرد که موفقیت بزرگی بود. پس از آن ، سونی پلی استیشن ۲ سونی و سپس “نسل بعدی” سونی پلی استیشن ۳ را منتشر کرد.
توسعه آینده
سونی برنامه های توسعه بسیاری در آینده دارد ، به ویژه “سرگرمی خانگی ۳ بعدی” که قرار است برای سال ۲۰۱۰ باشد. این پروژه “نسل بعدی” سرگرمی خانگی را به همراه خواهد داشت. همچنین برای سایر محصولات سونی مانند محصولات Blu-ray Disc و Sony PlayStation 3 سازگار خواهد بود.
پیش بینی سونی
پیش بینی شده است که سینمای خانگی ۳ بعدی موفقیت بزرگی خواهد بود و در زمان کوتاهی نمایان خواهد شد. وی افزود:” یک استاندارد برابر باید پدیدار شود که برای تمام تکنولوژی ها کار کند، درصد فروش تلویزیون های ۳D فقط در سه سال از حد ۱۰ سال فراتر می رود (۲۰۱۱) و تا سال ۲۰۱۵، ۱۶% از فروش تلویزیون را در واحدهای فروش جهانی بیش از ۴۰۰ میلیون تخمین می زنند.
سونی معتقد است آینده ی پیشرفت محصول خود موفقیت آمیز خواهد بود.
روند کار سونی
“ما در مورد هر مرحله از چرخه عمر یک محصول فکر می کنیم – از منابع گرفته تا ساخت و دفع زباله. ما در تلاش هستیم تا این فرآیندها را تا حد ممکن با محیط زیست تطبیق دهیم. ما در بسیاری از تأسیسات تولیدی خود و همچنین دفاتر خود در سرتاسر اروپا و جهان از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده می کنیم. ما همچنین نحوه ساخت و نگهداری کارخانه های خود و آنچه را برای بسته بندی استفاده می کنیم در نظر می گیریم. “